Σάββατο, 15 Ιουλίου 2006

Κάθε λιμάνι και καημός…….


Έχει τριάντα περίπου χρόνια που ξεκίνησε η λογική κατασκευής μιας σκάλας στην παραλία Επανομής, εκεί όπου τότε γινότανε το εμπόριο θαλάσσης, μπροστά από το παλιό ΤΕΛΩΝΕΙΟ.

Η πρώτη σκέψη για εξυπηρέτηση των ψαράδων, μετετράπηκε σε αλιευτικό καταφύγιο, που ξεκίνησε ο τότε πρόεδρος και ακολουθήσαν κι οι άλλοι πρόεδροι, δήμαρχοι που προσθέσανε στην κατασκευή του, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει ολοκληρωθεί.
H κατασκευή ξεκίνησε χωρίς άδεια, που στην συνέχεια εκδόθηκε -έτσι λένε- και ανατέθηκε σε εργολάβο. Λόγω θανάτου του δημιουργήθηκε εμπλοκή έργου, και βρισκόμαστε σήμερα χωρίς να είναι κατανοητό σε ποιόν ανήκει το λιμάνι, ποιος εν δυνάμει μπορεί να το διαχειριστεί και εν τέλει με πιο τρόπο θα τελειώσει το έργο.
Η μη ύπαρξη αξιόλογης μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, έφερε αποτελέσματα, που σήμερα είναι ορατά από τον επισκέπτη που θα βρεθεί στην αρχή της σκάλας, και θα δει προς την κοινοτική πλαζ -αν μπορεί βέβαια να φέρει αυτόν τον τίτλο-. Και παλιά η ευαισθησία για το περιβάλλον, υποχωρούσε μπροστά στα κάθε λογής συμφέροντα, ή λογικές. Σήμερα όμως;
Μένει να αποφασίσουμε σαν ΔΗΜΟΣ αν θα τελειώσουμε το έργο, βασιζόμενοι σε μια σύγχρονη και αξιόπιστη περιβαλλοντική μελέτη.
Η τεχνική μελέτη κατασκευής, να δημιουργεί τις προϋποθέσεις ΜΑΡΙΝΑΣ και συγχρόνως -και εξίσου σημαντικό- να δημιουργεί χώρο και ασφαλή νερά για λουόμενους σ’ όλο τον οικισμό της παραλίας Επανομής.
Στην δικιά μου λογική και τα δύο είναι εξίσου σημαντικά και υλοποιούνται ταυτόχρονα.
Ας δούμε όμως τη σημαίνει ΜΑΡΙΝΑ από αναπτυξιακή άποψη και ας φέρουμε για παράδειγμα την μαρίνα ΑΡΕΤΣΟΥΣ, ΠΟΡΤΟ ΚΑΡΡΑΣ και ΠΟΡΤΟ ΣΑΝΗ.

ΜΑΡΙΝΑ ΑΡΕΤΣΟΥΣ: Χωρητικότητα 300 σκάφη, διαχείριση ΕΤΑ (εταιρεία τουριστικής ανάπτυξης)
Μηνιαία τέλη π.χ για 9 μέτρο σκάφος 190 euro + Φ.Π.Α
Μηνιαία τέλη για 18 μέτρο σκάφος 492euro + Φ.Π.Α

ΠΟΡΤΟ ΚΑΡΡΑΣ : Χωρητικότητα 175 σκάφη διαχείριση ΠΟΡΤΟ – ΚΑΡΡΑΣ Α.Ε
Μηνιαίο τέλος π.χ για 9 μέτρο σκάφος Ιούλιο -Αύγουστο
445 euro + Φ.Π.Α

ΠΟΡΤΟ ΣΑΝΗ : Χωρητικότητα 215 σκάφη
Διαχείριση ΣΑΝΗ Α.Ε
Μηνιαία τέλη για Ιούλιο – Αύγουστο
π.χ 9 μέτρο σκάφος 495 euro + Φ.Π.Α

ΜΑΡΙΝΑ ΕΠΑΝΟΜΗΣ: Υποτιθέμενη χωρητικότητα 150 – 200 σκάφη. Με μέσο όρο .π.χ το 9 μέτρο σκάφος τα ετήσια τέλη ελλιμενισμού του είναι 2000 ευρώ περίπου.Αν υποθεσουμε ότι η χωρητικότητα καλύπτεται από τέτοια σκάφη τότε τα 300.000 – 400.000euro αποτελεί ένα ετήσιο τζίρο. Επιπλέον έσοδα ο φωτισμός, το τηλέφωνο, το νερό, η παροχή καυσίμων, η δημιουργία αιθουσών αναψυχής, η εκμετάλλευση χερσαίου χώρου και ότι άλλο μια σύγχρονη ΜΑΡΙΝΑ παρέχει.Ολα αυτά δημιουργούν μια ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΛΟΓΙΚΗ για τον ΔΗΜΟ ΕΠΑΝΟΜΗΣ, με βασική προϋπόθεση την προστασία περιβάλλοντος και κοινόχρηστων χώρων.
Τα πλεονεκτήματα δε της μαρίνας Επανομής, είναι επιπλέον των άλλων, - μικροτερη αποσταση για συντήρηση το χειμώνα,για ψαρεμα,είναι εντός κόλπου του Θερμαϊκού με μέσο όρο 1 μποφόρ επιπλέον, μέγεθος ζητούμενο για τα ιστιοπλοϊκά.
Και όλα αυτά δεν αποτελούν οικονομικοτεχνική μελέτη, παρά μόνο σκέψεις, εμπειρίες, γνώση, και κατατίθενται σαν προβληματισμός για διάλογο.
Γιατί αντιλαμβανόμαστε τώρα τελευταία, κινήσεις και πρόσωπα που ψάχνουν για «γυαλιστερούς» -η έκφραση ανήκει σ’ αυτούς- από τον χώρο της Επανομής.
Η ΑΝΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΤΗ ύπαρξη του λιμανιού που κατά 60% είναι τελειωμένο και κατά 100% υπό κατάληψη, ίσως έχει ανοίξει την όρεξη σε “γνωστούς- αγνώστους” στο χώρο της ναυτιλίας, του θαλάσσιου τουρισμού και των εταιριών αξιοποίησης κοινοτικών προγραμμάτων 3ο και 4ο Κ.Π.Σ να πατήσουν πόδι στο λιμάνι.
Και είναι ανάγκη επιτακτική (και ενόψει εκλογών), να διασφαλίσει ο ΔΗΜΟΣ ΕΠΑΝΟΜΗΣ, την κατοχή και ιδιοκτησία του λιμανιού και την διαχείριση του. Το «φανάρι» μπορεί να συνδεθεί με το λιμάνι μεταφέροντας επισκέπτες και λουόμενους αναπτύσσοντας έτσι θέσεις εργασίας και να το απαλλαξει από την κατοχή των τζιποειδών.
Και για να μην γίνει «ο καημός» του τίτλου «δάκρυ», όπως έγινε για τις κατασκηνώσεις του απόδημου Ελληνισμού, το camping του Ε.Ο.Τ και όλη την έκταση του Ε.Ο.Τ, την σύμφωνη γνώμη για τα 600 στρέμματα του Γρηγοριάδη,τα στρέμματα των παπάδων, να έχουμε ανοιχτά μάτια και μυαλό, και οι διοικούντες και οι κατοικούντες. Ολοι αυτοί που βλέπουν την δημοτική περιουσία σαν μέσο ανάπτυξης, εσόδων, δημιουργίας θέσεων εργασίας, ποιότητας ζωής από τον ΔΗΜΟ ΕΠΑΝΟΜΗΣ για τον ΔΗΜΟ ΕΠΑΝΟΜΗΣ προς όφελος όλων των κατοίκων και για πολλά- πολλά χρόνια.


Σαράφης Θανάσης

3 σχόλια:

Dimitris είπε...

χαχα
Εγώ γελάω με την έκφραση "αξιοποίησης κοινοτικών προγραμμάτων 3ου και 4ου Κ.Π.Σ" μιας και η Επανομή, οι εκάστοτε δήμαρχοι δηλαδή, τόσα χρόνια έχουν καταφέρει να κατοχυρώσουν όσο λιγότερα γίνονται απο οποιοδήποτε ΚΠΣ!!!
Πάρτε για παράδειγμα την αποχέτευση...

βαγγέλης κανούλας είπε...

1)
Υπάρχει μια παράγραφος στο όλο κείμενο - "Γιατί αντιλαμβανόμαστε ... λιμάνι" - η οποία ενώ είναι η πιο σημαντική είναι συνάμα και η πιο θολή. Ποίοι είναι αυτοί, με τι όρους κινούνται προς τη διαχείρηση/κατασκευή της μαρίνας, τι προσφέρουν, τι ζητούν. Αυτά δεν απαντόνται και δημιουργούν ένα κλίμα εκφοβιστικό.

2)
Για να πετύχει αυτό το εγχείρημα χρειάζεται συνολική ανάπτυξη της περιοχής. Δηλαδή για 1 μποφόρ αβάντσο θα αφήσει ο Χ το Πόρτο Καρράς να έρθει στην υποανάπτυκτη παραλία επανομής? Όχι.
Και κατ'επέκταση χρειάζεται γνωστές και νέες μορφές χρηματοδότησης, οικονομικά κίνητρα ανάπτυξης κ.ο.κ.

Γενικά το κείμενο κάνει πολλές υποθέσεις και τέτοια κείμενα πολλά μπορούν να γραφούν. Απαιτείται και ένα κομμάτι αυτού να είναι πιο τεχνοκρατικό.
Καλά κάνετε πάντως και μας ενημερώνετε.

Σαράφης Θανάσης είπε...

Στα πλαίσια ενός Blog δεν μπορούσε να αποτελέσει τεχνοκρατική πρόταση (και κάπου το λέω).Άλλωστε τα στοιχεία και οι γνώσεις μου δενείναι αρκετές.
Σκοπός μου η αρχή μιας συζήτησης και ενός προβληματισμού που γενικά δεν κυκλοφορεί στα panel των πολιτικών συζητήσεων.Οι τελευταίες γραμμές αποτελούν και την βάση μιας πολιτικής πρότασης για διάλογο. Ευχαριστώ για τα σχόλια.
Σαράφης Θανάσης

Υ.Γ.Δημήτρη τα Κ.Π.Σ. αναφαίρονται για εταιρίες που πιθανόν να τα χρησιμοποιήσουν προς όφελός τους.