Κυριακή, 10 Ιουλίου 2016

Περί Πολιτιστικού Συλλόγου Επανομής

...του Δημήτρη Κανούλα (Γένοβα, Ιούλης του '16)

Ο πολιτισμός είναι μια καθαρά πολιτική έννοια.  Δεν μπορεί να είναι μονάχα μουσικός ή εικαστικός.  Πρέπει να είναι κατά βάση κοινωνικός (από το περιβάλλον και τους πολιτικούς πρόσφυγες μέχρι την υγεία και την παιδεία). Σε συνδέει με το παρελθόν και σε προετοιμάζει για το μέλλον.  Οι πολιτιστικοί σύλλογοι ανά την Ελλάδα δημιουργήθηκαν σε τοπικό επίπεδο για να προάγουν αυτό το αμιγώς πολιτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι μιας κοινότητας.  Στην Ελλάδα κατάφερα να ζήσω 23 ολόκληρα χρόνια (18 ως μαθητής στην Επανομή και 5 ως φοιτητής στην Πάτρα) μέχρι που μετανάστευσα στην Βοστόνη και μετέπειτα στην Γένοβα.  Είχα την ευκαιρία να ζήσω από μέσα -- που λένε-- αρκετούς πολιτιστικούς συλλόγους (σαν μαθητής μιας και ο πατέρας μου τύγχανε πρόεδρος του πολιτιστικού συλλόγου Επανομής για αρκετά χρόνια και σαν φοιτητής μέλος επί 5 χρόνια των πολιτιστικών ομάδων του πανεπιστημίου Πατρών).

Όλη αυτή η εισαγωγή γιατί τις τελευταίες μέρες ο παιδικός μου φίλος, ο Χρήστος Ευαγγελινός (κατά κόσμον Κάψος) κι ένας αδερφικός μου φίλος, ο Στέλιος Μέμτσας αντάλλαξαν μέσω του blog/facebook ενός τρίτου οικογενειακού μου φίλου (Αιθεροπλόου) τις απόψεις τους περί Πολιτιστικού Συλλόγου (Π.Σ.) και κατά προέκταση περί του Πολιτισμού.  Τα σχόλια και το επίπεδο της συζήτησης έφτασε σε τέτοιο βαθμό που μόνο γέλια μπορούσε να προξενήσει.  Η όλη τροπή κατά τη γνώμη μου δικαίωσε πανηγυρικά τον Κάψο (ακόμα κι αν δεν είχε δίκιο σε όλα όσα είπε) ο οποίος τελικά δεν έκανε κάτι άλλο παρά να πει την άποψη του, μέσω της δικής του αισθητικής, για μια εκδήλωση του πολιτιστικού συλλόγου.  Και καλά έκανε.  Αλίμονο αν δεν μπορούμε να μιλήσουμε για τα κοινά.

Παρένθεση (σημαντική).  Δεν γνωρίζω την τωρινή δράση του Π.Σ. μιας και δεν είμαι κάτοικος Επανομής πια, αλλά κατά τη γνώμη μου είχε κάποια θετικά στοιχεία όπως οι αιμοδοσίες, κάποιες πολιτιστικές εκδηλώσεις (έστω κι αν αυτές είναι οι κιτς χορευτικές εκδηλώσεις της δεκαετίας του '70 που αμφιβάλω αν έχουν να κάνουν με την Επανομίτικη παράδοση), και κάποιες ελάχιστες κοινωνικές εκδηλώσεις (απορώ που ήταν ο Π.Σ. όταν γινόταν η κρούση για τις κεραίες δίπλα στα σχολεία).  Αρκεί (σημαντική προϋπόθεση) όλα αυτά να μην επιβαρύνουν οικονομικά το δήμο.  Ταυτοχρόνως έχει και πάρα πολλά αρνητικά, που για μένα έχουν να κάνουν με το είδος του πολιτισμού που προσπαθούν να προάγουν στην κοινωνία.  Μεγάλη συζήτηση, αλλά όπως όλα έχει να κάνει με τη δική μου αισθητική.  Κλείνει η παρένθεση.

Ο Κάψος λοιπόν είπε την άποψη του περί του πολιτισμού που προσπαθεί να προάγει ο Π.Σ. και κυρίως για τους πρόσφυγες και για τα δωρεάν (τίποτα δεν είναι δωρεάν) σάντουιτς.  Καθώς επίσης κι για την μουσική και χορευτική παιδεία που προσπαθεί να περάσει στον κόσμο ο Π.Σ.  Φυσικά έκανε και κάποια προσβλητικά σχόλια περί "θιάτσων" (well για να τα λέμε όλα καθαρά και ξάστερα είναι όντως κάπως προσβλητικό να μιλάς έτσι για οποιαδήποτε θέλει να πάει σε τέτοιες εκδηλώσεις ακόμα κι αν δεν συνάδει στην αισθητική σου).   Καθώς επίσης και μια πρόταση του τύπου: "Να καεί να καεί το μπουρδέλο η βουλή" (καμιά φορά είναι καλά τέτοια συνθήματα γιατί ξυπνάνε συνειδήσεις) αν και η "εξουσία στο λαό" (βλέπε παρακάτω) θα άρμοζε κάπως καλύτερα.  Όμως εξέφρασε κάπως πιο χύμα ό,τι θα εξέφραζε ένα μεγάλο ποσοστό της Επανομής (όσο δύναμαι να γνωρίζω).  Από εκεί και μετά ο Στέλιος προσβλήθηκε για το post, και αντί: 1) να ακούσει τι λέει ένα μέρος τηςε κοινωνίας και να σκεφτεί τι ακριβώς προάγει ο Π.Σ. και τι πάει στραβά (γιατί δεν πάνε οι νέοι όπως οι ίδιοι λένε) και 2) να απαντήσει πολιτισμένα και συγκροτημένα (ως μέλος του Π.Σ., ), μπήκε σε ένα παιχνίδι... παιδιάστικο.  Με επιχείρημα του τύπου "έλα να το φτιάξεις εσύ που μόνο να σχολιάζεις μπορείς" δεν κερδίζεις σε επιχειρήματα ακόμα κι αν έχεις δίκιο.  Για να τελειώσει με κάποια άσχετα σχόλια για το ΚΚΕ.

Μέχρι εδώ καλά.  Αν και λίγο άκομψα τα πράγματα είχαν ένα κάποιο επίπεδο.  Εκεί που άρχισε το γελοίο της υπόθεσης και αυτό που πρέπει να μας προβληματίσει είναι τα σχόλια ενάντια στον Κάψο.  Να αναφέρω μόνο τον χαρακτηρισμό "θρασύδειλος αλήτης".  Ελπίζω μόνο αυτοί οι 5-10 Επανομίτες που έκαναν τέτοιου είδους σχόλια να μην είναι μέλη του Π.Σ., γιατί τότε μπορώ να φανταστώ τι πολιτισμό προάγουν.

Για να τελειώσω:
1. Εγώ δεν λέω να κλείσει ο Π.Σ. (στην τελική κουβαλά μια ιστορία), αλλά να γίνουν εκλογές κι αν δεν υπάρχει η απαραίτητη συμμετοχή κόσμου (ας πούμε ένα τουλάχιστον 50% Επανομιτών με δικαίωμα ψήφου) να κάτσουν όλοι και να σκεφτούν τι πάει λάθος και είτε να το διορθώσουν είτε να αποσυρθούν.
2. Να διαβάζουν λίγο Μπογιόπουλο, καλό κάνει.  Ίσως καταλάβουν λιγάκι τη δράση του ΚΚΕ.
3. Για να προλάβω τα σχόλια του τύπου: "τι θέλει και μιλάει αυτός αφού δεν μένει στην Επανομή", απλά να πω ότι ένα πολύ όμορφο δικαίωμα που μας προσφέρει ο πολιτισμός μας είναι η ελευθερία γνώμης.  Αρκεί να είναι συγκροτημένη, με επιχειρήματα, και ανοικτή στην κρίση του καθενός.

Φιλικά και με εκτίμηση προς όλους,
Δημήτρης Κανούλας (ερευνητής ρομποτικής στο Ιταλικό Ινστιτούτο Τεχνολογίας)

Διαβάστε το ολόκληρο